Σε ρεπορτάζ της από την περασμένη εβδομάδα για τα εξοπλιστικά και την εμπλοκή ελληνικών εταιρειών η εφημερίδα «Political» έχει γράψει για παρέλαση «μνηστήρων» από το Πεντάγωνο και μάχη για ένα κομμάτι από την πίτα των 8 δισ. ευρώ.
Το παρασκήνιο δεν είναι απλά έντονο, όπως γράφει σε νέο ρεπορτάζ ο Βασίλης Σκουλαράκος, αφού σε ορισμένες περιπτώσεις εξελίσσεται σε σκληρό επιχειρηματικό πόκερ, με… χακί εμπλοκή και ασφυκτικές πιέσεις. Για την προμήθεια μάλιστα νέων οχημάτων που θα αντικαταστήσουν τα γηραιά Steyr εκτυλίσσεται «σφαγή».
Φορτηγά «made in Greece»
Παρά την κατάθεση προτάσεων από εγχώριους και διεθνείς «μνηστήρες», φαίνεται πως η σύμπραξη δύο Ελλήνων επιχειρηματιών έχει ταράξει τα νερά, καθώς συνδυάζει οχήματα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και παράλληλα δημιουργείται γραμμή παραγωγής στην Ελλάδα, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τη μετέπειτα υποστήριξή τους, αλλά και για το μέλλον της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.
Ο λόγος για τη συνεργασία Μυτιληναίου – Συγγελίδη, οι οποίοι υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας με την ιταλική Iveco Defence Vehicles (IDV) για την από κοινού συμμετοχή στο πρόγραμμα του υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την ανανέωση του στόλου στρατιωτικών φορτηγών. Η παραγωγή στρατιωτικών φορτηγών «made in Greece» σχεδιάζεται να γίνει στον Βόλο, στο εργοστάσιο του Ομίλου Μυτιληναίου και στόχος είναι η ιταλική IDV με την ελληνική Metlen να κυριαρχήσουν στην ευρωπαϊκή αγορά με παραγωγή στρατιωτικών οχημάτων που 60% θα έχουν ιταλική σφραγίδα και 40% ελληνική.
Μπορούν όμως να πάρουν τη… δουλειά επειδή πληρούν αυτά τα κριτήρια; Αν και ορισμένοι πιέζουν προς την κατεύθυνση της απευθείας ανάθεσης, τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα από όσο νομίζουν.
Ισχυροί «παίκτες»
Στην αρχική φάση του διαλόγου για την ανανέωση του στόλου των στρατιωτικών οχημάτων είχε σχηματιστεί μια εντυπωσιακή «λίστα μνηστήρων»:
- οι Αμερικανοί με την Oshkosh και το J-LTV,
- οι Ισπανοί με την UROVESA,
- οι Γερμανοί με τη Mercedes Defence Trucks,
- οι Γάλλοι με τη Renault Trucks Defense,
- οι Ισραηλινοί με τη Selpa, που τότε είχαν μπει δυναμικά και στην ΕΛΒΟ.
Όλες αυτές οι προτάσεις αξιολογήθηκαν λεπτομερώς από τον Στρατό Ξηράς, ο οποίος ολοκλήρωσε την τεχνική αξιολόγηση και κατέθεσε την εισήγησή του στο ΓΕΕΘΑ, το οποίο με τη σειρά του ενημέρωσε το υπουργείο Άμυνας.
Πηγές της εφημερίδας «Political» αναφέρουν ότι πίσω από τις κλειστές πόρτες του Πενταγώνου εξελίσσεται ένα έντονο παρασκήνιο. Οι επιχειρηματικές πιέσεις είναι καθημερινές -και σε ορισμένες περιπτώσεις, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ασφυκτικές. Όπως εξηγούν, τα οχήματα της Iveco φέρονται να καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό τις επιχειρησιακές απαιτήσεις, κάτι που εξηγεί γιατί το μνημόνιο Συγγελίδη – Μυτιληναίου άλλαξε τις εσωτερικές ισορροπίες. Ωστόσο, όπως τονίζουν, αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξει απευθείας ανάθεση στο συγκεκριμένο σχήμα.
Οι πιέσεις μάλιστα φέρονται να έφτασαν μέχρι το Μέγαρο Μαξίμου, με το επιχείρημα ότι η άμεση παραγωγή οχημάτων στον Βόλο θα επιτάχυνε τη στελέχωση των Ενόπλων Δυνάμεων με κρίσιμα μέσα, ενώ θα έδινε τεράστια ώθηση στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία.
Παράλληλα, υπάρχουν και άλλοι «παίκτες» της ημεδαπής που ενδιαφέρονται για το συγκεκριμένο πρότζεκτ. Μεταξύ αυτών και ο Όμιλος Σαρακάκη, ο οποίος θυμίζουμε πως στην έκθεση αμυντικού εξοπλισμού DEFEA είχε παρουσιάσει σε συνεργασία με τη Volvo Defense δύο βαρέος τύπου στρατιωτικές εκδόσεις του Volvo FMX, εντυπωσιάζοντας τόσο με τις επιδόσεις όσο και με τις δυνατότητες επιχειρησιακής αξιοποίησης.
Ξεκάθαρο το ΥΠΕΘΑ
Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, η πολιτική ηγεσία έχει διαμηνύσει προς όλες τις πλευρές -επιχειρηματικές, στρατιωτικές και πολιτικές- ότι απευθείας αναθέσεις για τόσο κρίσιμα εξοπλιστικά δεν πρόκειται να προχωρήσουν.
Και αυτό, παρά το γεγονός ότι το πρόγραμμα θεωρείται επείγον και ότι τα Steyr έχουν πλέον φτάσει στο όριο της επιχειρησιακής τους ζωής. Το μήνυμα από την κορυφή είναι σαφές: ναι στην επιτάχυνση – όχι στην παράκαμψη των διαδικασιών.
Το στοίχημα πάντως είναι μεγάλο, τα συμφέροντα ακόμη μεγαλύτερα και το παρασκήνιο θα γίνεται όλο και πιο έντονο, όχι μόνο για τα οχήματα, αλλά και για άλλα εξοπλιστικά που «τρέχουν».












