Σημαντική αύξηση στην επιβατική κίνηση σημειώθηκε το 2024 στα λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με 18,8 εκατομμύρια περισσότερους επιβάτες σε σύγκριση με το 2023.
Έτσι, οι συνολικοί επιβάτες έφτασαν τα 412,3 εκατομμύρια, γεγονός που είναι ελαφρώς κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα του 2019, με διαφορά μόλις 1,4%, σύμφωνα με τα δεδομένα της Eurostat.
Το 2024, δέκα χώρες της ΕΕ, καθεμία από τις οποίες είχε πάνω από 10 εκατομμύρια επιβάτες, αντιπροσώπευαν το 95,4% της συνολικής θαλάσσιας επιβατικής κίνησης. Στον τομέα αυτό, η Ελλάδα κατέχει την δεύτερη θέση, ακολουθώντας την Ιταλία. Ειδικότερα, τα ιταλικά λιμάνια εξυπηρέτησαν 93,5 εκατομμύρια επιβάτες, που σημαίνει το 22,7% της συνολικής κίνησης στην ΕΕ. Η Ελλάδα ακολουθεί με 81,1 εκατομμύρια επιβάτες, φτάνοντας το 19,7% του συνόλου, ενώ η Δανία διατηρεί την τρίτη θέση με 41,3 εκατομμύρια επιβάτες.
Συνολικά, οι επιβάτες που επιβιβάστηκαν και αποβιβάστηκαν στα λιμάνια της Ιταλίας, της Ελλάδας και της Δανίας ανέρχονται σε πάνω από το 52% του συνόλου των επιβατών που χρησιμοποίησαν τα λιμάνια της ΕΕ το 2024. Ακολουθούν η Ισπανία με 35,8 εκατομμύρια, η Κροατία με 34,7 εκατομμύρια, η Γερμανία με 28,3 εκατομμύρια και η Σουηδία με 24,8 εκατομμύρια επιβάτες.
Ελληνικό άλμα στην κρουαζιέρα
Εξετάζοντας την κρουαζιέρα, το 2024 σημειώθηκε εντυπωσιακή άνοδος, ξεπερνώντας τα προ πανδημίας επίπεδα κατά 22,5% με 17,9 εκατομμύρια επιβάτες, σε σύγκριση με 14,6 εκατομμύρια το 2019. Παρά το γεγονός ότι οι επιβάτες κρουαζιέρας αποτελούν ένα μικρό ποσοστό του συνολικού αριθμού των επιβατών, η συμβολή τους είναι καθοριστική για τα λιμάνια και τις χώρες που υποδέχονται κρουαζιέρες.
Το 2024, σχεδόν το 66% των επιβατών κρουαζιέρας επιβιβάστηκαν και αποβιβάστηκαν σε λιμάνια τριών χωρών: στην Ιταλία (4,9 εκατομμύρια επιβάτες ή 27,6% της ΕΕ), στην Ισπανία (3,9 εκατομμύρια ή 21,8%) και στη Γερμανία (2,9 εκατομμύρια ή 16,5%). Η Ελλάδα διακρίνεται για τη σημαντική αύξηση επιβατών κρουαζιέρας σε σύγκριση με το 2019, όντας μία από τις χώρες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη πρόοδο. Εννέα χώρες κατέγραψαν αύξηση το 2024, με την Ιρλανδία, τη Γαλλία, και την Πορτογαλία να ξεχωρίζουν.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, από το 2019 έως το 2024, οι περισσότερες από τις δέκα κορυφαίες χώρες παρουσίασαν αύξηση στον αριθμό των επιβατών, με την Ελλάδα να σημειώνει την μεγαλύτερη, φτάνοντας σε 7,1 εκατομμύρια περισσότερους επιβάτες (+9,7%). Στην αντίθετη κατεύθυνση, οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφηκαν σε χώρες όπως η Σουηδία, η Φινλανδία και η Γερμανία.

Τέταρτος ο Πειραιάς – Στην Ιταλία τα τρία πρώτα
Αναφορικά με την κίνηση στα λιμάνια, το 2024, οι δέκα πιο πολυσύχναστοι προορισμοί της ΕΕ κάλυψαν το 22,1% των θαλάσσιων μεταφορών. Οι τρεις κορυφαίοι προορισμοί βρίσκονταν στην Ιταλία, με την Μεσσήνη να είναι πρώτη με 11,4 εκατομμύρια επιβάτες, ακολουθούμενη από το Ρέτζιο ντι Καλάμπρια (11,2 εκατομμύρια) και τη Νάπολη (11,0 εκατομμύρια). Ο Πειραιάς κατέχει την τέταρτη θέση με 10 εκατομμύρια επιβάτες.
Συγκριτικά με το 2019, η Νάπολη σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση στον αριθμό των επιβατών, ενώ το Ελσίνκι είχε την πιο εντυπωσιακή μείωση.












