Η συνήθεια να αφήνουμε το αυτοκίνητο να «ζεσταθεί» στο ρελαντί αποτελεί κατάλοιπο άλλων εποχών, όταν τα συστήματα λίπανσης και ψεκασμού δεν λειτουργούσαν σωστά σε χαμηλές θερμοκρασίες.
Στα σύγχρονα οχήματα, όμως, όχι μόνο δεν χρειάζεται, αλλά μπορεί να επιβαρύνει πραγματικά τον κινητήρα. Η παρατεταμένη λειτουργία στο ρελαντί αυξάνει τη μηχανική καταπόνηση, τις εκπομπές και την κατανάλωση καυσίμου.
Τα πρώτα δευτερόλεπτα μετά την εκκίνηση είναι κρίσιμα. Το λάδι κυκλοφορεί πιο αργά όταν ο κινητήρας είναι κρύος και η υψηλή του πυκνότητα καθυστερεί την πλήρη λίπανση. Πιστόνια, ελατήρια και κυλινδροκεφαλή δουλεύουν με μειωμένη προστασία, αυξάνοντας τις τριβές και τη φθορά. Παράλληλα, η λειτουργία στο ρελαντί ενισχύει την εμφάνιση επικαθίσεων άνθρακα σε μπουζί, βαλβίδες και πολλαπλή εισαγωγής, ενώ ο καταλύτης αργεί να φτάσει στη σωστή θερμοκρασία, με αποτέλεσμα περισσότερους ρύπους.
Η πιο σοβαρή τεχνική συνέπεια είναι η «αραίωση λαδιού» από καύσιμο. Στο ρελαντί η καύση είναι ατελής και μικρή ποσότητα καυσίμου περνά στα τοιχώματα των κυλίνδρων και αναμειγνύεται με το λάδι, μειώνοντας δραστικά τις λιπαντικές του ιδιότητες. Σε σύγχρονους, και ιδιαίτερα σε turbo κινητήρες, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε φθορά ρουλεμάν τούρμπο, υπερθέρμανση και μειωμένη πίεση λαδιού — προβλήματα που εξελίσσονται σε σοβαρές και ακριβές βλάβες.
Η λύση είναι απλή και σύμφωνη με όλες τις σύγχρονες οδηγίες: ξεκινάμε τον κινητήρα και οδηγούμε ήπια στα πρώτα λεπτά. Ένα ελαφρύ φορτίο βοηθά το μοτέρ να ζεσταθεί ομοιόμορφα και γρήγορα, ενώ το λάδι φτάνει αμέσως σε όλα τα κρίσιμα σημεία.
Η τεχνολογία έχει προχωρήσει, αλλά οι παλιές συνήθειες παραμένουν. Το ρελαντί πριν την εκκίνηση δεν προσφέρει κανένα όφελος — μόνο αργή, σταδιακή φθορά. Η απαλή οδήγηση στα πρώτα λεπτά είναι η πραγματικά σωστή πρακτική για έναν υγιή και ανθεκτικό κινητήρα.












