Η ελληνική βιομηχανία του yachting βιώνει μία από τις πιο εντυπωσιακές και δυναμικές περιόδους της, με το 2025 να καταγράφει σημαντική αύξηση στην κίνηση και τη ζήτηση.
Οι προοπτικές είναι ενθαρρυντικές, ωστόσο, η κατάσταση είναι περίπλοκη, καθώς συνδυάζει τις ευκαιρίες με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού.
«Η φετινή χρονιά ξεπέρασε κάθε προσδοκία και ήταν σαφώς καλύτερη από την προηγούμενη», αναφέρει ο κάπτεν Γιώργος Βάλλης, ένας από τους πιο καταξιωμένους επαγγελματίες του κλάδου και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών και Επαγγελματικών Θαλαμηγών (ΠΕΠΙΕΘ). Συγκεκριμένα, επισημαίνει ότι το 80-90% των πελατών προέρχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, μία αγορά που διατηρεί τη δυναμική της και συνεχώς ενισχύεται.

Η αύξηση των επισκεπτών από τη Βόρεια Αμερική είναι εντυπωσιακή, με τις κρατήσεις για το 2026 να αναμένονται να ξεκινήσουν γύρω στις γιορτές. «Αυτή η τάση μας δίνει ελπίδα για το μέλλον», προσθέτει ο κ. Βάλλης.
Ο οικονομικός αντίκτυπος του κλάδου είναι επίσης αξιόλογος. Για παράδειγμα, η ενοικίαση μίας θαλαμηγού μήκους 50 μέτρων μπορεί να κυμαίνεται από 150.000 μέχρι 1 εκατομμύριο ευρώ ανά εβδομάδα, ανάλογα με τις παροχές και τις απαιτήσεις των πελατών. «Οι πελάτες που επιλέγουν να ναυλώσουν τέτοιες θαλαμηγούς είναι συχνά πλούσιοι ταξιδιώτες που αναζητούν την εμπειρία των ελληνικών νησιών και τη μοναδική γαστρονομία που προσφέρουν», τονίζει ο πρόεδρος της ΠΕΠΙΕΘ.
Παρ’ όλα αυτά, η βιομηχανία δεν είναι χωρίς προκλήσεις. Ο κλάδος έρχεται αντιμέτωπος με χρόνιες ελλείψεις στις υποδομές, οι οποίες απειλούν την ανάπτυξή του. Ο κ. Βάλλης αναφέρεται σε σημαντικά ζητήματα που χρειάζονται επίλυση, όπως οι ελλείψεις σε λιμενικές εγκαταστάσεις και η ανάγκη για καλύτερες ρυθμίσεις ασφαλείας. Ένα ιδιαίτερα ανησυχητικό ζήτημα αφορά τις εγκύους ναυτικούς, που συχνά απολύονται λόγω της κατάστασής τους, γεγονός που έχει προκαλέσει αντιδράσεις σε πολιτικό επίπεδο.
«Είναι θλιβερό να βλέπουμε γυναίκες να χάνουν τη δουλειά τους, ειδικά σε έναν τομέα όπου το 30% των εργαζομένων είναι γυναίκες. Οι προσπάθειές μας να ευαισθητοποιήσουμε το Υπουργείο Ναυτιλίας και τις ευρωπαϊκές αρχές είναι συνεχείς», προσθέτει ο κ. Βάλλης.

Η φετινή ζήτηση έχει σημειώσει αύξηση 20-30% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, με τον αριθμό των μεγάλων σκαφών που δραστηριοποιούνται στα ελληνικά νερά να αυξάνεται σημαντικά. Η Ελλάδα δεν προσελκύει μόνο επισκέπτες λόγω της φυσικής ομορφιάς της, αλλά και ως κορυφαίος προορισμός πολυτελούς θαλάσσιου τουρισμού, όπου οι ταξιδιώτες είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν σημαντικά ποσά.
Όμως, η κατάσταση δεν είναι εξίσου ρόδινη όταν εξετάσουμε τις υποδομές. Η έλλειψη κατάλληλων μαρινών έχει αναδειχθεί σε σοβαρό εμπόδιο, με πολλές εγκαταστάσεις να έχουν μακρές λίστες αναμονής, γεγονός που σημαίνει χαμένα έσοδα και εμπόδια στην ανάπτυξη. «Η Ελλάδα χρειάζεται περισσότερες και καλύτερες υποδομές για να ανταγωνιστεί διεθνώς», υπογραμμίζει ο Βάλλης.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι απαιτήσεις των πελατών συχνά αγγίζουν τα όρια της υπερβολής, με περιστατικά που κυμαίνονται από την ανάγκη για ειδικές ρυθμίσεις στις παραλίες μέχρι και υψηλές απαιτήσεις για άνεση κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Παρά τις ακραίες αυτές περιπτώσεις, οι επαγγελματίες του κλάδου επισημαίνουν ότι η πλειονότητα των πελατών αναζητά απλές nhưng αξέχαστες εμπειρίες, όπως η ηρεμία και η γαστρονομία.
Συνολικά, το ελληνικό yachting βρίσκεται σε μία εποχή όπου οι προοπτικές και οι προκλήσεις συνυπάρχουν. Η χώρα έχει τη δυνατότητα να εδραιωθεί ως κορυφαίος προορισμός για τον θαλάσσιο τουρισμό, αλλά αυτό απαιτεί άμεσες ενέργειες για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και της νομοθεσίας, προτού οι ευκαιρίες γίνουν παρελθόν. Το μέλλον της ελληνικής βιομηχανίας yachting θα εξαρτηθεί από την ικανότητά της να προσαρμοστεί και να αναπτυχθεί σε αυτό το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.












