Στη Βουλή κατατίθεται προς δημόσια διαβούλευση ένα αναθεωρημένο νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο προβλέπει την προμήθεια 2.000 νέων καμερών τεχνητής νοημοσύνης.
Οι κάμερες αυτές θα εγκατασταθούν σε δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, με στόχο την αυτόματη καταγραφή παραβάσεων, όπως η χρήση κινητού εν κινήσει, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους. Οι κλήσεις που θα προκύπτουν θα αποστέλλονται απευθείας στους κατόχους των οχημάτων.
Το νέο ψηφιακό σύστημα οδικής ασφάλειας αναμένεται να είναι πλήρως λειτουργικό και διαλειτουργικό εντός του πρώτου τριμήνου του 2026. Αυτό θα επιτρέπει την καταγραφή και την παρακολούθηση των τροχαίων παραβάσεων μέσω της τεχνολογίας αιχμής, αποστέλλοντας ενημερώσεις μέσω SMS στους παραβάτες. Το σύστημα θα συνδέει τις 2.000 κάμερες με τις 388 επιπλέον κάμερες που θα εγκατασταθούν από την Περιφέρεια Αττικής, καθώς και με τις 500 κάμερες που θα τοποθετηθούν σε λεωφορεία και ίσως και στο Τραμ.
Αυτή τη στιγμή, είναι σε πλήρη εξέλιξη η δοκιμαστική εγκατάσταση 6 καμερών στην Αθήνα και 2 στη Θεσσαλονίκη, καθώς και 10 καμερών σε αστικά λεωφορεία του ΟΣΥ. Παράλληλα, η Περιφέρεια Αττικής έχει ήδη θέσει σε λειτουργία τις πρώτες δύο κάμερες που καταγράφουν παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη. Όλες οι εγκαταστάσεις και οι διασυνδέσεις αναμένονται να ολοκληρωθούν το 2026, αν και οι αρμόδιοι δεν έχουν αναφέρει καθυστερήσεις στις διαδικασίες.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η ομάδα του θεωρούν την εν λόγω μεταρρύθμιση ως μια από τις πιο σημαντικές παρεμβάσεις στον τομέα της οδικής ασφάλειας των τελευταίων δεκαετιών. Σκοπός είναι η μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων μέσω της εφαρμογής ψηφιακών λύσεων, σε συνεργασία με τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη. Το νομοσχέδιο αυτό έρχεται να συμπληρώσει τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που εισήχθη τον Σεπτέμβριο, ο οποίος περιλαμβάνει αυστηρότερες ποινές για υποτροπές.
Το νομοσχεδιο
Το νομοσχέδιο, με τίτλο «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας», περιλαμβάνει, εκτός από το ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης παραβάσεων, τη σύσταση Επιχειρησιακού Κέντρου Οδικής Ασφάλειας και τη δημιουργία Εθνικού Παρατηρητηρίου για την παρακολούθηση των δεικτών τροχαίων ατυχημάτων. Τα έσοδα από τα πρόστιμα θα κατευθύνονται σε δράσεις βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.
Το νομοσχέδιο έχει ήδη εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός ενιαίου ψηφιακού συστήματος για την έκδοση παραβάσεων, τη σύνδεση με την ΑΑΔΕ και την ΕΛ.ΑΣ., καθώς και τη δυνατότητα ψηφιακών ενστάσεων. Το σύστημα θα καταγράφει αυτόματα τις παραβάσεις, επιτρέποντας την ηλεκτρονική υποβολή και την ενημέρωση για ποινές και βαθμούς.
Ο διαγωνισμός για το νέο πληροφοριακό σύστημα έχει ολοκληρωθεί και βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για την προμήθεια των καμερών. Ο στόχος είναι η εγκατάσταση και διασύνδεση πάνω από 3.000 καμερών, με προϋπολογισμό 93,8 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ, χρηματοδοτούμενων από τα πρόστιμα του ΚΟΚ.
Οι νέες κάμερες θα καταγράφουν παραβάσεις όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και η υπέρβαση ταχύτητας, ενώ 500 κινητές μονάδες θα τοποθετηθούν σε οχήματα για την καταγραφή παραβάσεων σε πραγματικό χρόνο. Η πλήρης εγκατάσταση αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026, εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις.
Η τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης θα χρησιμοποιείται για την αυτόματη αναγνώριση παραβάσεων, όπως η χρήση κινητού, με την ενημέρωση των παραβατών μέσω SMS και την αποστολή των βεβαιώσεων μέσω της θυρίδας στο gov.gr. Το σύστημα θα είναι σε θέση να διαχειρίζεται τις υποτροπές και να αναγνωρίζει πότε οι οδηγοί παραβιάζουν τον ΚΟΚ.
Το πρόγραμμα εγκατάστασης καμερών σε αστικά λεωφορεία έχει ήδη ξεκινήσει και περιλαμβάνει την παρακολούθηση της παραβατικότητας στις λεωφορειολωρίδες και άλλες οδικές παραβάσεις. Επιπλέον, βρίσκεται σε ολοκλήρωση το έργο εγκατάστασης 388 καμερών που θα τοποθετηθούν σε επικίνδυνες περιοχές με υψηλά ποσοστά τροχαίων ατυχημάτων.
Με το νέο αυτό σύστημα, οι παραβάτες θα ενημερώνονται αυτόματα για τις παραβάσεις τους και η διαδικασία θα είναι πλήρως ψηφιοποιημένη, επιτρέποντας εύκολη πρόσβαση και αμφισβήτηση των κλήσεων. Το λογισμικό θα είναι εκπαιδευμένο να διαχειρίζεται περιπτώσεις όπου ο ιδιοκτήτης του οχήματος μπορεί να μην είναι ο πραγματικός παραβάτης. Η νέα αυτή πρωτοβουλία συνδυάζει την τεχνολογία με την οδική ασφάλεια, προσβλέποντας σε έναν ασφαλέστερο δρόμο για όλους.