Τι είπε ο Βασίλης Κικίλιας για την κρίση λόγω του πολέμου ανάμεσα σε Ισραήλ και Ιράν
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, προειδοποίησε για τις σοβαρές συνέπειες που θα είχε ένα πιθανό μπλοκάρισμα των Στενών του Ορμούζ, χαρακτηρίζοντάς το ως το πιο δυσμενές σενάριο. Όπως τόνισε σε συνέντευξή του στην εκπομπή «Σήμερα» του ΣΚΑΪ, ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα προκαλούσε αναταράξεις όχι μόνο στον ναυτιλιακό κλάδο, αλλά σε ολόκληρη την παγκόσμια οικονομία. «Εάν προκύψει κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ – που είναι το χειρότερο δυνατό σενάριο – θα επηρεάσει όλη την παγκόσμια οικονομία, όχι μόνο την ναυτιλία, καθότι τα πλοία και ο εμπορικός στόλος, παγκοσμίως, που διακινεί το 90% του εμπορίου, θα πρέπει να κάνουν τον κύκλο της Αφρικής, προκειμένου να μπορέσει να φτάσει σε λιμάνια ευρωπαϊκά, αμερικανικά κ.ο.κ.». Επεσήμανε επίσης ότι η κατάσταση παραμένει ευμετάβλητη, καθώς οι τιμές του πετρελαίου έχουν ήδη αυξηθεί 7-10% μέσα σε λίγες ημέρες λόγω της κρίσης.
Ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε για άλλη μία φορά ότι κύριο μέλημα του Υπουργείου είναι «οι ναυτικοί μας και τα πλοία μας», επισημαίνοντας πως στον Περσικό Κόλπο κινούνται καθημερινά περίπου 170 με 180 πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας, ενώ ανά 6 έως 8 ώρες διέρχονται τα Στενά του Ορμούζ 70 με 80 πλοία, εκ των οποίων 15 με 20 φέρουν την ελληνική σημαία. Σχολίασε ότι όλες οι ενέργειες γίνονται με προσοχή και στρατηγική: «Μελετάμε πολύ προσεκτικά τις κινήσεις μας. Ο Θάλαμος Επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εκδίδει notice, δηλαδή προειδοποιητικές ειδοποιήσεις, ανά πάσα στιγμή, προς όλα τα πλοία μας και τους πλοιοκτήτες μας». Διαβεβαίωσε ότι μέχρι στιγμής δεν έχει καταγραφεί καμία επίθεση στην περιοχή.
Όσον αφορά τις ενέργειες που αφορούν την ασφάλεια στο εσωτερικό, αναφέρθηκε στις σημαντικές προμήθειες που βρίσκονται σε εξέλιξη για την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος με τεχνολογικό εξοπλισμό αιχμής: drones, αισθητήρες, υπέρυθρες κάμερες και δορυφορικά συστήματα παρακολούθησης. Στόχος είναι, όπως είπε, να αποκτήσει ο Θάλαμος Επιχειρήσεων του Υπουργείου πλήρη εικόνα των εξελίξεων στο Ανατολικό Αιγαίο. «Εάν στους 15 μήνες που προηγήθηκα στην Πολιτική Προστασία, μετά από εντολή του Πρωθυπουργού, που υλοποίησα το πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ, το μεγαλύτερο πρόγραμμα προμηθειών στην Πολιτική Προστασία και τώρα είμαστε State of the Art, διαλειτουργικοί με τεχνητή νοημοσύνη Engage 112 κλπ, το ίδιο έχω υποχρέωση να κάνω – και θα κάνω – στους επόμενους μήνες στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και κάτι παραπάνω».
Τόνισε επίσης την ανάγκη επίσπευσης των μεγάλων έργων λιμενικής υποδομής, τα οποία – όπως είπε – είναι κομβικής σημασίας για την οικονομική ευρωστία της χώρας: «Οι λιμενικές υποδομές, που είναι βαριά έργα και απαιτούν περιβαλλοντικούς όρους, είναι υποχρέωσή μου και υποχρέωσή μας να τα προχωρήσουμε, καθώς η Ναυτιλία, ο Τουρισμός, οι υπηρεσίες και το Real – Estate, λίγο έως πολύ, είναι το σύνολο των εσόδων που έχουμε ως χώρα».
Στο μεταξύ, ένα βίντεο που κυκλοφόρησε μέσω της πλατφόρμας Χ αναδεικνύει το μέγεθος της δραστηριότητας στα Στενά του Ορμούζ και αποτυπώνει τη σημασία τους για το παγκόσμιο εμπόριο. Το υλικό, που επιμελήθηκε ο Βρετανός Κρεγκ Τέιλορ, παρουσιάζει αποκλειστικά τη διέλευση δεξαμενόπλοιων μέσα από το στενό σε μία τυπική ημέρα — την Παρασκευή 13 Ιουνίου — λίγες ώρες έπειτα από την ισραηλινή στρατιωτική επίθεση στο Ιράν.