Την 1η Ιανουαρίου 2024 ανέλαβαν καθήκοντα οι νέες Δημοτικές Αρχές για τα πέντε επόμενα χρόνια. Οι εκλογές πραγματοποιήθηκαν με βάση τον Ν. 4804/2021 όπως τροποποιήθηκε.
Είχα επισημάνει τις αντιφάσεις και τις υπερβολές του εκλογικού αυτού νόμου, όπως για παράδειγμα το ότι ενώ καταργήθηκαν οι κοινότητες σε μεγάλα αστικά κέντρα, αυξήθηκε ο αριθμός των υποψήφιων δημοτικών και κοινοτικών συμβούλων κατά 150%. Αριθμός υπερβολικός για τόσο μικρές κοινωνίες.
Την ίδια στιγμή, συνδυασμοί μεγάλων δήμων της Αττικής μπορούσαν να έχουν συνολικό αριθμό υποψηφίων έως 73 άτομα κατά μέσο όρο (ανάλογα με τον αριθμό των εδρών), ενώ σε δήμους της επαρχίας ένας συνδυασμός θα μπορούσε να έχει συνολικά 300 ή και 400 υποψηφίους, πράγμα υπερβολικό, ανεδαφικό και παράλογο.
Επειδή η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι θεσμός προσφοράς στην κοινωνία και όχι μέσο για κάθε είδους αντιπαραθέσεις, πρέπει η κυβέρνηση να επεξεργαστεί και να θέσει σε διάλογο τις αναγκαίες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που πρέπει να γίνουν έγκαιρα και όχι στο τέλος της δημοτικής περιόδου. Το όριο των υποψηφιοτήτων πρέπει να μειωθεί από το 150% τουλάχιστον στο 100% σε όλους τους δήμους της χώρας.
Με τις αλλαγές αυτές δεν θα επαναληφθούν φαινόμενα διαιρέσεων και διχασμού των τοπικών κοινωνιών, αφού κάθε πολίτης θα επιλέγει με τα δικά του διακριτά κριτήρια τόσο τον δήμαρχο όσο και τους δημοτικούς συμβούλους.
Στη χώρα μας, η Αυτοδιοίκηση είναι ένας θεσμός με μεγάλη ιστορική διαδρομή και έχουμε υποχρέωση να προασπίζουμε το κύρος και την προοπτική της. Κάθε νομοθετική ρύθμιση πρέπει να συμβάλλει στη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής και της ενότητας των πολιτών. Ιδιαίτερα δε στις μικρές κοινωνίες, δεν υπάρχει η πολυτέλεια αντιπαραθέσεων και διαιρέσεων, αφού η αγάπη για τον κάθε τόπο πρέπει να ενώνει όλους τους πολίτες.
Γράφει ο Μανώλης Ι. Αντωνάκος
Γενικός Γραμματέας Δήμου Μοσχάτου-Ταύρου











